2012. január 31., kedd

Elvileg közgazdász, gyakorlatilag csillámpóni.

Egyik nap megkérdezte tőlem Ő, hogy “Tegnap este 293 forint lett egy euró. Mitől függ a devizák árfolyama?” A következőt válaszoltam: “Hát, ez sok mindentől függ. Például az adott deviza keresletétől, így a turizmustól is, a befektetésektől, az export-importtól, de konkrét választ sajnos nem tudok adni. Tudod, ez olyan, mint a pillangó és a forgószél története.”
És ekkor elgondolkoztam. Hogy létezhet az, hogy másodéves közgazdászhallgató létemre nem tudok válaszolni erre a nagyon egyszerű(nek tűnő?) kérdésre? Hiszen a deviza definícióját tanultuk, akkor miért nem tudom, hogy mitől függ az árfolyama?
A válasz (sajnos!) nem az, hogy mert buta vagyok. Hanem az, hogy az oktatás úgy, ahogy van, szar Magyarországon. [Más országokhoz nem viszonyítok, mert nem tanultam (még) külföldön, illetve kicsit összetett az oktatás, mint fogalom, ahhoz, hogy össze tudjuk hasonlítani bármivel is.]
Első gondolatom az volt, hogy bizonyos szakoknál csak akkor engedném át a hallgatókat a tárgyakból, ha 80% fölött teljesítenek. [Orvos, gyógyszerész, pszichológus, tanár, jogász, stb., szóval olyanok, ahol az emberek élete/jövője közvetlenül rajtuk múlik.] Hiszen milyen dolog az, hogy egy gyógyszerész patikába kerülve elszámol valamit, mert ő csak 51%-ot ért el egy vizsgáján, az adott hatóanyag meg a vizsga maradék 49%-ban volt, neki pedig hatalmas mázlija, hogy sikerült átmennie rajta? Vagy egy orvos megtanulja ugyan, hogyan kell bizonyos izmokat átvágni, de mivel neki csak a felsőtest szimpatikus, ezért a láb izmait nem tanulja meg, a vizsgáján pont kifogja a mellizmokat, így vígan átmehet, majd mikor egy bokaszalag-szakadással megérkezik első páciense, tőből levágja a lábát?
Más szakoknál csak pár tárgynál emelném ennyire fel a vizsgák sikerességének határát [Közgazdász, rendőr, stb.].
Persze ehhez az egész tananyag és oktatási struktúra alapos átalakítására lenne szükség. [Amire sem az oktatásügy-miniszter, sem különféle rózsák nem képesek, de legalább rájönnének, hogy nem filozófiát meg pszichológiát kéne tömni a szerencsétlen közgazdászok fejébe, hanem olyan anyagot, amire tényleg szükségük lesz a munkájuk során. Mint például a devizák árfolyamát befolyásoló tényezők.]
A 2000-es évek elején a hazai diplomázók 15%-a a választott szakmájától eltérő állást kellett, hogy elfogadjon az egyetem után. [Azóta ez az arány csak nőtt, köszönhetően a gazdasági válságoknak, orbánviktornak és egyéb katasztrófáknak.] Na de mi ennek a csúf arányszámnak az oka? [Persze az EU-s országokban sem járnak más cipőben, na de mindig is utáltam ezt a(z amúgy nagyon magyar) mentalitást, miszerint ha az EU-ban jó valami, az nekünk is pont jó lesz. Miért ne lehetne jobb?]
Az oka a képzések súlyának torz képe. Milyen szakokat csökkentettek most? Jogász és közgazdász. [Pont azokat, akiknek a szakmáját leginkább érintik az utóbbi és elkövetkezendő évben/években végbement változások, tehát belőlük kéne “friss hús”.]
De lássuk csak. Perből és egyéb jogi ügyekből sok van, [a magyar mindig is olyan kis rakoncátlan nép volt], így kell megfelelő számú ember, aki védi ezeket az ügyeket. [Meg persze arról ne is beszéljünk, hogy egy ügyvéd baszottdrága és ha több ügyvéd van, akkor csökken a díjuk, mivel ugye szabadpiac.] Könyvelnivalóból is sok van, pénzből nem, de pénzügyből már annál inkább, így kellenek a közgazdászok is.
De nézzük, miből van túlképzés… Pszichológus és bölcsész. Olyat hallottam már, hogy nem találok ügyvédet, de olyat még nem, hogy “bassza meg, a város egyetlen szájbavert pszichológusa sem fogad”. Mert van belőlük. Épp elég. Mondjuk országunkban hülyéből is sok van, de azokon a pszichológus nem segít.
Bölcsész? Hát mit csinál egy szabad bölcsész? Szabadbölcsészik? [Ebben a nyamvadt kis országban, ahol évente három filmet szerencsétlenkednek össze és ezekből ötévente egy még épp nézhető is, elég lenne pontosan három darab esztéta.] És a nyelvészek? A magyar szakos, aki eme szép nyelvet tanulja és tanulmányozza, egy rövidebb bekezdést nem tud leírni hibátlanul, ráadásul ahhoz, hogy ékesen tudja használni nyelvünket, érzék is kell, amit a kettesekkel összeszedett BA-diploma nem garantál. Ugyanígy azok, akik idegen nyelvet tanulnak, ahhoz is bizony kifinomultság és inger kell, meg odaadás. [Minek annyi bolgárnyelvész? De most komolyan.] Aki meg újságíró akar lenni, az legyen ambiciózus, írjon sokat és jól, illetve ismerje meg a kellő embereket. [Oda az kell.] Az Arab varázslás nevű gyönyörlettel pedig ne képezzünk tömegesen hülyéket.
Én tehát azt mondom, hogy lennék én reformer [rózsi nem lennék, utálnak már így is elegen], de sajnos a hazai oktatásban nem látom a reményt.

6 megjegyzés:

Timi írta...

Magyar és idegennyelv. Pont ezt a kettőt tanulom, lealáztál se perc alatt.. :D De tudom, hogy a jelenlévők mindig kivételek ;)

Névtelen írta...

:))))))))))))))))))))))) Chapeau, végigmosolyogtam/végigröhögtem az egészet!

A devizaárfolyam amúgy csak hosszútávon függ az általad említett tényezőktől, mert ezekkel nem lehet elmagyarázni, hogy pl. miért mászta meg az euró a 300-321-293-as emelkedőt, ilyenkor sokkal inkább a bizalomról illetve a spekulációról van szó.

A követelményszint felemelése semmire sem jó, ha az anyag gyenge marad, vagy éppen nehéz témából nevetségesen könnyű kérdéseket adnak fel (a bölcsészkaron egyébként olyan érdekfeszítő tantárgyakat is kínálnak a tudásszomjtól gyötört hallgatóknak, mint a só története :D)

Aurelio

PaPe írta...

Éppen ezért írtam, hogy igazából nem tudom, hogy mitől függ. Csak találgattam azok közül, amiket valószínűnek tartottam.
Ezért írtam azt is, hogy először az anyagot kellene átvizsgálni, mivel csak úgy lehet a szintet növelni. [Meg persze a tanerőt, de az már tényleg nagyon nehéz feladat lenne a szakemberek számára.]
De gondolom máshol sem tökéletes az oktatás, úgyhogy inkább befogom a számat. :D

Mikoyan írta...

A hit. Ez határozza meg a devizák árfolyamát, mivel a mai pénznek nincs fedezete.

Gray írta...

Igaz ami igaz. A szelektálandó szakokat valószínűleg egy vak narkós csimpánz sorsolta ki egy vél függvénnyel, de azért a való életben ne hangoztasd a teóriádat túl hangosan mert még a kettes magyar szakos is úgy szétszedné a blogodat (vagy bárki másét)hogy szégyenedben a Yukon vidékre dezertálnál.

Te már tudsz ezt azt a közgazdaságtanról, így ha lenne hozzá elég bőr a képeden, simán ledarálhatnál valamit Ő-neki, jelöljön bárkit is ez a páratlan gyűjtőnév, és nem kéne attól tartanod hogy keresztkérdéseket tesz majd fel, mivel saját bevallása szerint nem érti. De azt ne feledd, hogy ugyanígy mindenki eljátszhatja veled ezt a saját tudásanyagával. A magyar szakos, a pszichológus, a jogász de még a rendezvényszervező is.
Azért mert Te hiperkritikus szkepticista meleg fiatalember vagy attól még az emberek többségét meg lehet vezetni egy hamis ígéretekkel, kis teológiával meg kvantumfizikával megtűzdelt nagy hordó fosadékkal mint pl konkrétan A Titok.
A közgazdaságtan is csak lefety-pefety. Bármi megmagyarázható és annak az ellenkezője is. 29 középiskolai osztálytársamból 18 gazdasági szakon tanult tovább. Ebből legalább 10 nem tud megkülönböztetni egy forgalmi költség eljárással készült eredménykimutatást a saját segglyukától.

PaPe írta...

Mikoyan: Bizonyos mértékben van, gondolj az áru- és tőkefedezetre.

Gray: Gyönyörű ez a komment. [Ezt minden irónia nélkül értem, és kérlek, írj még!]
Igenis merem hangoztatni, ugyanis egy blog "szétszedéséhez" bárki nekifoghat, aki egy kicsit is műveltebb az átlagénál, nem kell ehhez semmiféle magyar szak. [Én is szét szoktam szedni a saját blogomat és másokét is, előbbi egyedül, mert hiú pöcs vagyok, utóbbi akár társaságban is.]
A saját páromnak azért csak nem hantáznék össze meg vissza, illetve másoknak sem vetítenék, mindig is utáltam, mikor valaki megpróbálja eladni, hogy épp mit tanul [miközben világít róla, hogy gőze sincs arról, amiről beszél].
A Titok az szerintem is egy, az emberiség ellen elkövetett bűntény.
Persze nekem is vannak olyan szaktársaim, akik csak és kizárólag oldalszám vagy előadás szerint emlékeznek a tananyagra, átfogóbb képet nem látnak maguk előtt. Ez szomorú, de ez lehet a saját hibájuk is (nem érdekli igazán, nincs hozzá érzéke, csak segge van és magolni tud, de agya nincs, stb.), de lehet ugyanígy az oktatási rendszeré is.